Саша Лоскутов
22 июля 2024

Федір Піроцький: полтавчанин, який створив перший трамвай на електричній тязі

Про талановитого полтавця, який створив перший трамвай на електричній тязі, Федора Піроцького відомо небагато. Хоча він зробив безліч винаходів для будівництва, роботи гідроелектростанцій та військової справи.

 

Наприклад, Siemens & Halske використовували його розробки для запуску першого електричного трамвая в Берлині.

 

На жаль, Піроцький так і не отримав визнання.

Оформлення — Владислава Федосєєва

Оформлення — Владислава Федосєєва

Майбутній винахідник народився у колишньому сотенному містечку Сенча Лохвицького повіту Полтавської губернії в 1845 році.

Його сімʼя походила із найдавніших родів любецької шляхти — Піроцьких. Батьки були військовими лікарями.

У 1866 році Піроцький закінчив Костянтинівський кадетський корпус і Михайлівську військову артилерійську академію.

Проходив артилерійську службу в Києві, де подружився з ученим-електротехніком Павлом Яблочковим, який був відомий розробкою дугової лампи — «свічки Яблочкова». Вона була простіша, зручніша і дешевша в експлуатації, ніж вугільна лампа.

Піроцький створив проєкт освітлення Ливарного мосту, в якому були задіяні «свічки Яблочкова».

«Свічка Яблочкова»

«Свічка Яблочкова»

У 1871 році Піроцький переїхав до Санкт-Петербурга. Працював у відділі технічних звітів і кошторисів Головного артилерійського управління.

На службі проявив себе здібним винахідником: наприклад, спроєктував новий тип доменних печей.

Електротехнічні експерименти розпочав у 1874 році. Створив проєкт машини змінного струму й системи передавання електроенергії через залізний дріт, який закріплювали телеграфними ізоляторами на дерев’яних стовпах. Зворотним провідником була земля.

Його перші вагони на електричній тязі запустили на ділянці Сестрорецької залізниці в 1875 році, тоді електрифікували майже кілометр шляху.

Зображення — Pinterest.

Зображення — Pinterest.

Через 5 років Федір Піроцький спробував модернізувати міські двоповерхові трамваї на кінній тязі, перевівши їх на електричну тягу.

У тому ж році електричний трамвай почав перевозити жителів Санкт-Петербурга ділянкою колії завдовжки 85 метрів, збудованої на території Рождественського вагонного парку. Цей експеримент тривав майже місяць.

Але електричний трамвай в Петербурзі не запускали до 1907-го. Стався конфлікт інтересів: підприємці, які вклали значні гроші в конку, перешкодили використанню електричного трамвая.

Тим часом на заході усі трамвайні лінії будували за схемою Піроцького.

Зображення — Pinterest.

Зображення — Pinterest.

У 1879 році фірма Siemens & Halske продемонструвала невеличкий «потяг» з окремим локомотивом і двома невеликими причіпними пасажирськими платформами на виставці в Берліні. При проєктуванні компанія спиралась на публікації Федора Піроцького.

Німецький підприємець Карл Генріх фон Сіменс подорожував до Росії й часто спілкувався з Піроцьким.

У 1881 році брати фон Сіменс відкрили в Берліні першу постійну електричну трамвайну лінію.

Зображення — Pinterest.

Зображення — Pinterest.

У Російській імперії електричний трамвай регулярно запрацює тільки у 1892 році. Його запустять саме в Києві завдяки зусиллям інженерів Аманда Струве та Василя Первенка.

Акціонерне товариство «Київські міські залізниці» використало розробки Піроцього,  що стосувалися передачі електрики рейками.

Тестова поїздка відбулася 8 травня 1892 року на одному з найкрутіших схилів Києва — Олександрівському узвозі (нині Володимирський). Через місяць від Царської до Олександрівської (нині Поштової) площі проїхав перший в імперії електричний трамвай.

Зображення — Pinterest.

Зображення — Pinterest.

Шлях був одноколійним, завдовжки 1,5 км. Маршрутом рухалися два вагони місткістю 40 пасажирів.

У майбутньому трамвайне сполучення зʼєднає з центром приміські райони (Святошин, Деміївка, Пуща-Водиця).

Для порівняння, у Москві перший електричний трамвай запрацював через сім років.

Зображення — Pinterest.

Зображення — Pinterest.

Із інших проєктів Федора Піроцького: у 1881 році він проклав перший підземний кабель у Санкт-Петербурзі для передачі електроенергії від гарматного ливарного заводу до Артилерійської школи.

Був автором проєкту централізованої підземної міської електромережі, запропонував нові конструкції металургійних, домашніх і пекарних печей. Крім того, Піроцький зробив багато винаходів в інших галузях: будуванні гідроелектростанцій, електричному освітленні, зв’язку, артилерійській і ракетній техніці.

Але потім винахідник повернувся на службу артилерійським офіцером. Був переведений до Івангородської фортеці Варшавського військового округу.

У 1888 році вийшов у відставку в званні полковника. Достроково, не дослуживши декілька місяців до 25-річного стажу.

Піроцький отримав урізану пенсію, її ледве вистачало на життя і оплату житла. Тож інженер виїхав в Україну до села Маслівка Олешківського повіту, де намагався успадкувати маєток від дядька.

Але інші претенденти на маєток невдовзі відсудили його, скориставшись розбіжностями в написанні прізвища Піроцького в документах.

Решту життя винахідник провів у місті Олешки — за однією версією, у військовому пансіонаті, за іншою — у готелі «Афіни». Після смерті довелося продати його особисте майно — щоб оплатити похорон.

читайте также
Комментарии