Антон Фрідлянд
28 июня 2022

Як заробляти креативникам під час війни

Війна змусила «вийти з зони комфорту» мільйони людей нашої країни. Багато хто втратив роботу, в тому числі представники креативної індустрії. Поради про те, як у нових умовах шукати нові проєкти тим, хто заробляє творчістю та виробництвом ідей, смислів та образів, дав письменник Антон Фрідлянд.

Коллаж — Артур Бондаренко

Коллаж — Артур Бондаренко

У мене була цікава добре оплачувана робота у великій компанії, але з початком рашистського вторгнення все змінилося. Коли перший шок минув, стало зрозуміло, що діяльність компанії стає на паузу, і я стикнувся з альтернативою: або витрачати заощадження, або згадати, як це — займатися фрілансом (із цим форматом праці я розпрощався п’ять років тому).

Приблизно за місяць після початку війни я, як і багато хто з колег-креативників, почав шукати замовлення на ринках інших країн. Оскільки мого володіння англійською недостатньо, щоб на належному рівні працювати з англомовними текстами, я зосередився на країнах колишнього СРСР, точніше — на Казахстані, Азербайджані та Узбекистані. Після декількох перемовин мені вдалося отримати одне замовлення середнього масштабу (написання комерційних текстів), і цей проєкт повністю вимотав мені нерви. Не знаю, в чому тут справа — в різниці менталітетів або в специфіці саме цього клієнта. Але перший досвід праці з південними замовниками мене, м’яко кажучи, не надихнув.

Поступово почав просинатись український бізнес. Першими до мене звернулись пара стартапів, що націлені на західний ринок — із замовленнями на неймінг, айдентику, тексти для сайтів. Потім — й інші бізнеси. В даний час я супроводжую п’ятьох клієнтів — непоганий результат для невеликого рекламного агентства, особливо якщо врахувати, що ніякого агентства в мене немає. Є я і двоє моїх друзів-дизайнерів, а також знайомі спеціалісти в різних галузях, яких я підключаю до роботи в разі необхідності.

Тож хочу поділитися декількома порадами, які, можливо, допоможуть у нових умовах тим, хто, як і я, заробляє на життя креативом.

Добре вивчіть свій список контактів

Ваші друзі та знайомі можуть пам’ятати, коли у вас день народження і яка у вас улюблена страва, але при цьому не знатимуть, чим саме ви займаєтесь. «Щось пов’язане з креативом» — надто туманно для того, щоб вони могли запропонувати ваші послуги своїм знайомим.

Нагадайте власному оточенню про ваші професійні здібності. При цьому намагайтеся зробити це максимально конкретно: роблю те і те, це може бути корисним для таких видів бізнесу, а моя фішка – це…

Не приховуйте свої суперсили

У моєму випадку, наприклад, головний козир — це те, що я письменник, який видав майже десяток книг, тобто логічно буде припустити, що я вмію працювати зі словами. Є ще один козир: я пропоную послуги креативного агентства за ціною послуг фрілансера. В умовах, коли клієнтські бюджети сильно обмежені, для багатьох замовників це може стати серйозним стимулом.

Впевнений, ви знайдете власні унікальні особливості, які не варто сором’язливо ховати від майбутніх клієнтів.

Розширте свою спеціалізацію

Чим ширше перелік послуг, які ви можете запропонувати, тим більшим буде і коло клієнтів, які до вас звернуться. Звісно, не треба намагатись захопити усі «грядки» — той, хто називає себе спеціалістом в усіх галузях, скоріше за все, добре не розбирається у жодній.

Але зараз як ніколи раніше клієнти намагаються отримувати максимум. Іншими словами, мало хто хоче замовляти неймінг в одному місці, айдентику — в іншому, а стратегію позиціонування бренду — в третьому. Це і довго, і дорого. Якщо ви зможете закрити всі потреби клієнта — перевага на вашому боці.

Формуйте творчі союзи

Скоріше за все, вам не вдасться виконувати всі замовлення самостійно. Якщо ви копірайтер, вам може знадобитись дизайнер і навпаки, а вам обом може стати у нагоді розробник сайтів.

І тут дуже важливо, щоб спеціалісти, яких ви залучаєте, були перевірені в рамках ваших минулих проєктів, а не знайдені за об’явою сьогодні вранці. Лише у випадку співпраці з тими, кого ви добре знаєте у професійному плані, ви зможете забезпечити оптимальну якість, швидкість та вартість виконання замовлень.

Підготуйте декілька версій портфоліо

У залежності від того, які саме клієнти до вас звертаються і які в них потреби, їм можуть знадобитись різні презентації ваших послуг. Добре, якщо ви зумієте сформувати своє універсальне портфоліо, але будьте готові до того, що вам знадобиться вносити до нього зміни у відповідності до специфіки клієнта.

Згодом ви навчитеся керувати фрагментами презентації як деталями конструктора, швидко збираючи ту модифікацію, яка потрібна в даному випадку.

Соцмережі рулять — як і раніше

Тут все зрозуміло. Більшість моїх клієнтів прийшла до мене через Facebook, для інших креативників таким каналом може виступати Instagram, Pinterest, Linkedin або біржі послуг. У будь-якому випадку було б непогано, якщо б ваші меседжі у соцмережах були максимально конкретні (не просто «шукаю роботу», а роблю те і те) та пояснювали, що отримає клієнт, почавши працювати з вами (а не що ви бажаєте отримати від цієї співпраці).

І звісно, враховуйте контекст — ваші бізнес-публікації не завжди можуть виявитися своєчасними.

Допомагайте креативно

Насамкінець хочу поділитися декількома ідеями з приводу того, як креативники можуть допомагати нашій країні.

Перший спосіб, найочевидніший, — переводити частину своїх гонорарів до благодійних фондів. Це можна робити тихо або відкрито, тобто інформуючи клієнтів про те, що частина їх оплати буде пожертвована на ті чи інші потреби. Ви навіть можете запропонувати клієнту разом обрати, на що саме ви будете донатити.

Інший спосіб — без оплати допомагати благодійним фондам своєю роботою.

Третій шлях — «продавати» за донати свої консультації в тих галузях, де ви є фахівцем. Звичайно, є багато інших способів, але особисто я зосередився на цих трьох.

Я розглянув тут суто технічні робочі питання, не торкаючись психологічних та інших аспектів. Як налаштувати себе на творчий лад в умовах війни — це завдання, яке кожному з нас доводиться вирішувати самостійно, і жодні поради, гадаю, тут не допоможуть. На прощання скажу лише три слова: ви все зможете!

читайте также
Комментарии